Plachetnice Amerigo Vespucci – nejkrásnější loď světa

 Po dlouhých třech letech se do přístavu hlavního města Sardinie, Cagliari vrátila v pátek 21.6.2019 nádherná plachetnice Amerigo Vespucci, výcviková loď italského námořnictva, definovaná velice často jako „nejkrásnější loď světa“. Vzhledem k tomu, že jsem si tentokrát dokázala udělat čas na prohlídku tohoto skvostu mezi plavidly brázdícími hladiny moří i oceánů, ráda se podělím o několik fotografií a informací o tomto velice zajímavém a krásném plavidle.
V přístavu v Cagliari zakotvila plachetnice v 8,30 hodin v pátek ráno a v neděli ráno odplula. Po dva dny byla bezplatně přístupná zájemcům o prohlídku lodi…. fronty byly velmi dlouhé. Velké množství lidí si nechtělo nechat ujít tuto příležitost a vidět pověstné plavidlo na vlastní oči.

Vznik výcvikových lodí pro italské námořnictvo

Ve 20. letech 20. století potřebovalo italské válečné námořnictvo výcvikové lodě, aby poskytlo začínajícím námořníkům co nejlepší zkušenost s prací na moři pod plachtami v různých klimatických podmínkách. Proto se rozhodlo objednat dvě sesterské školní plachetnice. Obě lodi byly postaveny jako repliky lodí pocházejících z 18. století. Podle projektu, který vycházel z bitevní lodi 3. třídy se 74 děly na palubě. Tak vznikly dvě plachetnice – Amerigo Vespucci a Cristoforo Colombo. Stavbu těchto unikátních plavidel realizovala královská loděnice v Castellamare di Stabía u Neapole. Plachetnice Amerigo Vespucci byla spuštěna na vodu 22. února 1931 a do vojenské služby vstoupila 15. října 1931 v přístavu Janov. Plachetnice dostala své jméno po známém italském námořníkovi a kartografovi, po kterém získal jméno i nový kontinent – Amerika. Zatímco Amerigo Vespucci i nadále slouží jako výcviková loď italského námořnictva, jeho „dvojče“, nebo možná lépe jeho sesterská loď jménem Cristoforo Colombo, neměla to štěstí. Po válce byla jako součást válečných reparací odevzdána do Sovětského svazu. Tam se po nějakou dobu využívala na Černém moři. Její poslání bylo totožné, sloužila jako výcviková loď. Osudným jí byl rok 1963, kdy ji zachvátil požár, po něm byla plachetnice vyřazena z provozu a zlikvidována.

Technické parametry, popis a zajímavosti plachetnice Amerigo Vespucci

Báze plachetnice Amerigo Vespucci se dnes nachází v italském přístavu La Spezia, kde v průběhu zimy probíhají veškeré práce spojené s údržbou lodi.
Trup lodi je natřen černou barvou se dvěma bílými pruhy přes okénka, což vytváří dojem řady dělových střílen. Na palubě jsou umístěna dvě otočná děla určená pro slavnostní salvy. Prkna paluby jsou z teakového dřeva a musí se měnit každé tři roky, aby byla v perfektním stavu Příď a záď jsou bohatě zdobené rozsáhlými ornamenty. Na přídi je galionová figura Ameriga Vespucciho v životní velikosti. Celá loď je udržována v dokonalé čistotě, kovové součástky doslova září, jak jsou vyleštěné.

zdroj Marina Militare
zdroj Marina Militare

Rychlost: 10 uzlů (19 km/h) – Při motorové plavbě rychlostí 6,5 uzlů může loď uplout až 5450 km. Pokud se plachetnice plaví pod plachtami, může dosáhnout rychlosti až 16 uzlů (cca 30 km/h).

Posádku tvoří: 264 členů posádky. 15 důstojníků, 64 poddůstojníků a 185 námořníků. Nastupuje také 80 dobrovolníků a 100 studentů z námořní akademie v Livornu. Obsazenost lodi tak může být i přes 400 osob.

Plachetnice má celkem 26 plachet, jejichž celková plocha činí 2.635 m². Plachty jsou z tradiční kvalitní, těžké a pevně tkané plachtoviny (it. tela olona). Lanoví lodě bylo vyrobeno z klasického konopí a jeho délka překvapí – 36 km.

Ačkoli bylo plavidlo projektováno jako třístěžňová loď z dob válečných plachetníků, měla nová loď i mnoho moderních prvků včetně ocelového trupu, ocelových stěžňů a ráhen. Loď byla vybavena i dieselelektrickou jednotkou  Fiat/Marelli o výkonu 1417 kW. Dnešní diesel-elektrický motor umožňuje lodi dosáhnout rychlost až 10 uzlů. Při motorové plavbě rychlostí 6,5 uzlů může loď uplout až 5 450 km.

Od roku 1946 do roku 1952 se jednalo o jedinou plachetnici italského námořnictva. V roce 1952 se další plachetnicí stala loď Ebe, škunerová briga postavená v roce 1921. Po ní následovala ještě plachetnice Palinuro. V současné době je Amerigo Vespucci nejstarší lodí italského námořnictva v provozu.

Jedná se o školicí – výcvikovou loď. Výše bylo zmíněno, že může pojmout až 100 nových kadetů, kteří na palubě tráví 4 až 6 měsíců výcviku. Loď tento vzdělávací cyklus absolvovala již 71krát. Jedná se o různé trasy. Nejčastěji loď směřovala do severní Evropy, a to 37krát. 20krát do Středozemního moře, 4krát do východního Atlantiku, 7x do Severní Ameriky a 1krát do Jižní Ameriky. V roce 2002 dokonce podnikla plavbu kolem světa. Jediná doba, kdy loď nebyla aktivní, bylo období druhé světové války.

Plachetnice jako velvyslanec umění na světě

Plachetnice má i další poslání. Loď Amerigo Vespucci reprezentuje Itálii po celém světě. Je do slova a do písmene vlajkovou lodí Itálie. Plachetnice je velice často definována jako velvyslanec italského umění, kultury a inženýrství na moři. Tato loď představuje svou elegancí a krásou pověstné „Made in Italy“. Od roku 2007 je také velvyslankyní fondu UNICEF.

A kdy a jak plachetnici Amerigo Vespucci navštívit?

  • Během italských výcvikových kampaní, kdy studenti akademie – kadeti, nastoupí na několik měsíců na loď po prvním ročníku docházky a vyrážejí na moře
  • Během plavby a následných zastávek v národních i mezinárodních přístavech
  • V zimních měsících, kdy zůstává zakotvena v přístavu v La Spezia
  • Během slavností sv. Josefa a sv. Barbory

Informace o pohybu výcvikové lodi a o možnosti vidět ji a navštívit, když kotví v přístavech najdete na italských stránkách Marina Militare.

Tak neváhejte, nabídne-li se vám příležitost tuto překrásnou loď navštívit užijte si její prohlídku a získejte tak zcela jistě nezapomenutelný zážitek.

Pavlína Šišková

Text a fotografie ©Pavlína Šišková (CK Ciao Italia) - uvedené texty lze citovat pouze s uvedením zdroje a autora.

POKUD SE VÁM ČLÁNEK LÍBÍL, SDÍLEJTE HO DÁL

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp

sledujte nejnovější články a zajímavé aktuality